Att svenska elever presterar allt sämre är ett besvärande faktum, men orsakerna kan inte utläsas ur den nu aktuella Pisa-studien.
Jag har läst hela rapporten.
Klart är att det som mäts är både relevant och korrekt redovisat, och kan inte bortförklaras. Däremot kan man fundera på om utredarna har utnyttjat alla möjligheter att hitta orsakerna i det stora statistiska materialet.
Redan urvalet av länder väcker frågan: Varför just OECD?
Utredningen skiljer på OECD-länder och andra deltagande länder, men man har ”glömt” en hel kontinent, nämligen Afrika. Antagligen historiska skäl, men nog hade väl Unesco varit en bättre huvudman?
Fokus riktas naturligtvis mot skolsystemet, men det finns ingenting som säger att det svenska skolsystemet är sämre än andra länders.
Det enda man kan misstänka är den svenska kulturen. Vadå? Är det något fel på svensk kultur!?
Nåja, svensk kultur är en del av en större kultursfär inom Norden med flera länder, men samtliga länder i denna kultursfär visade sjunkande resultat, inklusive Finland som tidigare låg högt.
En annan sak som antyder kulturella orsaker är tabell 3.12, där man bland annat redovisar överhoppade svar. Där ligger Sverige och Norge i särklass högst. Nästan hälften av eleverna lämnade blankt prov!
Tyvärr innehåller den tabellen endast de nordiska länderna samt OECD-genomsnittet. Varför redovisas inte motsvarande siffra för andra tester och alla länder?
Om nu hälften av eleverna inte ens försöker klara uppgiften, vad kan skolan och lärarna göra åt det? Och än värre: Vem vill anställa de här ungdomarna när de slutat skolan? Och hur ska svenska företag kunna ”konkurrera med kompetens” med den attityden?
Uppenbarligen kan kunskapsbristerna inte rättas till med politiska insatser i skolan. Vi måste smärtsamt erkänna att den nordiska kultursfären sedan länge har tappat sin ledande position i världen.
Vi, föräldrar och andra anhöriga, måste hjälpas åt att förändra den svenska kulturen, så att den växande generationen får en positiv inställning till kunskap.