Ostlänken är inget framtidsspår

Det finns billigare och tillräckligt snabba alternativ till Ostlänken, anser insändarskribenten.

Det finns billigare och tillräckligt snabba alternativ till Ostlänken, anser insändarskribenten.

Foto: Per Olsson

Linköping2019-10-10 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ostlänken, ny dubbelspårig järnväg mellan Linköping-Norrköping och Järna söder om Södertälje och dimensionerad för tåghastigheter upp till 320 km/tim verkar vara den investering som många kommunpolitiker sätter sitt hopp till.

Jag har försökt hitta någon järnväg för höghastighetståg runt om i världen som går mellan så små städer som de vi har utmed föreslagen sträckning men inte lyckats.

Det beror helt enkelt på att en sådan investering inte kan bli lönsam och det har andra länder redan konstaterat.

När ska sunda ekonomiska beräkningar tränga sig in i Trafikverkets, Linköpings och övriga berörda kommunledningars kalkyler och leda till något mer realistiskt alternativ?

I debatten saknas alternativet med en utbyggnad av dubbelspår på nuvarande järnväg mellan Norrköping och Järna samt nytt dubbelspår vid sidan av nuvarande stambanor från Stockholm till Göteborg och Malmö. Då kan man behålla de stationer som finns och miljöpåverkan blir betydligt mindre.

När de nya parallella spåren är klara kan man uppgradera de gamla och man får en modern järnväg med möjlighet för tåghastigheter upp mot 250 km/tim. Allt till en, i förhållande till höghastighetsbanan, relativt liten kostnad.

Det blir inte lika glassiga resecentrum men det ger alla möjlighet att ta tåget till rimliga priser och tillräckligt snabbt. Moderna tåg som har bra internet ombord ger möjlighet att börja arbetstiden redan vid avgångsstationen och restiden blir arbetstid.

När och om Ostlänken ska prövas av Miljödomstolen måste det finnas ett alternativ som det kan tas ställning till. Då passar ett förslag som detta väl in i framtidsscenariet för våra kommunikationer. Istället för Ostlänken kan vi kalla det Vasslelänken.

Läs mer om