Det är en allmän missuppfattning att lägre hastighet alltid ger mindre utsläpp. Vid låga hastigheter är det precis tvärtom. Alla bilar med bensin- eller dieselmotor ger minst utsläpp då man kör med låg belastning på högsta växeln. Då man kör på lägre växlar ökar både bränsleförbrukning och utsläpp.
Jag anser att 30 km/tim endast bör användas på speciellt riskfyllda korta sträckor, till exempel vid ett frekventerat övergångsställe eller förbi ett dagis. Med en generell 30-gräns avtrubbas uppmärksamheten och både bilförare och övriga trafikanter invaggas i en falsk säkerhetskänsla. I många fall är det effektivare att uppmärksamma trafikanterna på faror genom skyltar, vägmarkeringar eller liknande.
Det viktigaste är att man kör ansvarsfullt och anpassar hastigheten efter förhållandena. Antalet rapporterade olyckor och tillbud på Boxholms gator är mycket lågt, vilket tyder på att de flesta trafikanter färdas på ett ansvarsfullt sätt. Det är därför i nuläget inte motiverat att sänka hastigheten generellt till 30 km/tim. Nuvarande hastighet 50 km/tim bör därför bibehållas.
Däremot är det positivt med trafiksäkerhetshöjande åtgärder, till exempel gång- och cykeltunnlar för att minska riskerna vid korsningar. Vid bygget av nya genomfarten för 32:an byggdes en sådan och ytterligare förbättringsåtgärder bör identifieras. Vid vissa övergångställen kan till exempel en bred refug anordnas i mitten så att oskyddade trafikanter kan passera en väghalva åt gången. Däremot bör så kallade chikaner undvikas vid övergångställen eftersom fokus då ofta hamnar på mötande bilar i stället för på fotgängarna.
Vad gäller buskörning bör någon form av tillfällig manuell bevakning av känsliga områden göras så att fordon och förare kan identifieras och tillrättavisas.