Skicka aldrig pengar och värdesaker i vanliga brev

Svar på insändarna "Skicka inga pengar med Posten", av signaturen "Aldrig mer Posten" och "Trisslotten som försvann på Posten" av signaturen "Också besviken på oärliga posttjänstemän", 30/9 och 1/10.

Linköping2008-10-07 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändarna "Skicka inga pengar med Posten", av signaturen "Aldrig mer Posten" och "Trisslotten som försvann på Posten" av signaturen "Också besviken på oärliga posttjänstemän", 30/9 och 1/10.

Först och främst vill vi djupt beklaga att insändarskribenternas försändelser inte har kommit fram och vi förstår att insändarskribenterna är besvikna. Exakt vad som inträffat med de aktuella försändelserna är svårt att säga utan mer detaljerad information. Vi arbetar hårt för att hålla högsta tänkbara kvalitet och service till våra kunder. Det innebär bland annat att vi ska förmedla försändelser i rätt tid till rätt mottagare.

Vi ser det alltid som ett misslyckande när vi inte håller utlovad service.

Posten hanterar cirka 20 miljoner försändelser per dygn och de allra flesta kommer fram i rätt tid. Posten tillhör den absoluta toppklassen i Europa när det gäller kvaliteten i brevbefordran. Men det hjälper självklart inte signaturerna "Aldrig mer Posten och Också besviken på oärliga posttjänstemän". Vi kan bara återigen beklaga att vi misslyckades med att leverera insändarskribenternas försändelser.

Vårt råd är att aldrig skicka pengar eller andra värdesaker i vanliga brev. Vår rekommendation är att betalningsmedel bör skickas som värdebrev och det kan göras via våra Företagscenter och värdesaker bör alltid rekommenderas. Det innebär att brevet får en extra säker befordran.

Vi vill dock understryka att det är ytterst ovanligt att vår personal begår stölder ur försändelser. När sådant sker leder det alltid till avsked.

Gunilla Broberg

Distriktschef

Läs mer om