Tre timmars rastlöshet och improduktivitet. Det är en del av skoldagen för många elever landet runt. Håltimmar är stora luckor i schemat då eleverna inte har någon lektion, utan själva får fördela tiden på valfritt sätt, något som ofta resulterar i ineffektivitet och slöseri med tid som annars hade kunnat vara avsedd för lektioner. Genom att utnyttja hålrummet skulle eleverna istället kunna sluta tidigare och därmed ägna den överflödiga tiden åt fritidsaktiviteter och studier.
Vad håltimmar också kan medföra, grundat på egna erfarenheter, är att många ungdomar väljer att skolka då det känns “onödigt” att stanna kvar i skolan när man exempelvis endast har en lektion kvar.
Av dessa nämnda skäl anser vi att håltimmar bör undvikas i den mån det går för att både öka produktiviteten i skolan, samt ge eleverna ökad fritid. Ett stramare schema ger bättre förutsättningar för kunskap och det framtida arbetslivet. Ge därför eleverna de bästa chanserna för en god skolgång och blivande jobbmöjligheter!