Snickarens uppgift är att fästa benen stadigt i sitsen och göra dem lika långa. Om benen får olika längd står pallen fortfarande stadigt, men den är inte sittriktig! Skolans tre ben är eleven, läraren och allt som innefattas i ordet skolmiljö.
Förr drevs eleverna av plikt, i dag av lust – eller brist på lust. En del fogar sig i systemet, andra vill söka sig egna vägar och en del vill ingenting. För alla gäller att skolan inte får tappa någon, ingen får glömmas bort, alla skall få det bästa efter vars och ens förmåga.
En del lärare verkar efter parollen ”Fylla ett kärl” andra efter ”Tända en eld”. Nyckeln till en god undervisning är att finna variationer inom gränserna för instruktionens ”Gör så här!” och utmaningens ”Hur skall vi göra?”. Alla skall ha talang för yrket, vara välutbildade och framför allt tycka om sitt yrkesval. Lärare skall undervisa!
Skolmiljön formas av vårt samhälle. De ansvariga snickarna har under de senast 25 åren inte lyckats forma skolans sittriktiga och stadiga pall. Skolan har inte styrts efter sina behov utan av politiska värderingar och godtycke. Betyget är Icke Godkänd! Det största misslyckandet är att samhället inte har lyckats göra alla skolor likvärdiga!
Bearbeta en återkommande enkel utvärdering med tre frågor, ”Hur var jag?”, ”Hur var ni?” och ”Hur var lektionen/undervisningen?”. Det ger stoff till reflektioner för elever och lärare om hur deras skolmiljö skall förbättras.
Finland är bland de främsta när det gäller utvärderingar av undervisning. Där får varje elev sitt bästa, lärare skall undervisa och skolor skall vara likvärdiga.