Straff är fel väg för att stoppa skolk

Sen år 2003 har man förlorat studiebidraget efter 20 procent ogiltig frånvaro i skolan. Detta har CSN nu bestämt att ändra på.

Några få timmars ogiltig frånvaro, sedan kan studiebidraget ryka, har CSN beslutat. Helt fel, tycker skribenten.

Några få timmars ogiltig frånvaro, sedan kan studiebidraget ryka, har CSN beslutat. Helt fel, tycker skribenten.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2012-01-05 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Från och med årsskiftet kan gymnasieelever bli av med studiebidraget efter bara ett par timmars skolk. Jag anser att något är väldigt fel med CSN:s beslut.

Ska man straffa i stället för att fråga vad felet är? Borde man inte försöka lösa problemen till varför eleverna skolkar? Kan det bero på långa håltimmar eller att dessa elever helt enkelt vantrivs i skolan?

Dåligt planerat schema ser jag som en bidragande orsak till att elever skolkar. Att sitta sysslolös under långa håltimmar år något alla skolelever avskyr. Detta är en vanlig orsak till att många då går hem och skolkar sista lektionen. Skolan borde i stället satsa på att förbättra elevernas scheman.

Ett annat problem är att många som får uteslutet studiebidrag inte har råd att betala tillbaka studiebidragen från tiden de skolkade. Detta medför att många ungdomar tidigt blir skuldsatta hos kronofogden.

Denna typ av bestraffning kommer kanske att minska antalet skolkare, men kan också göra en hel del gymnasieelever skuldsatta. Ett bättre sätt hade varit att lyssna på skolkarna, och försöka lösa problemen som gör att de skolkar. Man skulle i stället behöva sätta större krav på skolorna, och få dem rätta till orsakerna till att elever skolkar. På detta sätt skulle staten slippa skuldsätta ungdomar, samtidigt som man gör skolan mer trivsam.

Själv förundras jag av CSN:s ålderdomliga tänkande att de ser bestraffning som den bästa lösningen. När de i stället kunde satt större krav på skolorna och gjort dem trivsammare.

I slutändan är det hög trivsel som ger eleverna motivationen att arbeta för högre betyg.

En Misstänktsam Student

Läs mer om