Självklart ska vi dra nytta av en ny nationell järnvägssatsning genom Östergötland, men inte med vilka tillval som helst. Och nödvändigtvis inte med en dragning genom centrala Linköping. Låt Ostlänken i stället följa E4 med en station i anslutning till överfarten av Stångån. Avstå från en central och en alltför stor och dominerande bro eller en alltför osäker och dyr tunnellösning. Använd i stället de pengarna till att utveckla Link-Linksystemet inom Linköpings kommun.
Varför ska vi behöva baxa in Ostlänken mitt i staden om det medför så stora problem? Huvuddelen av de tåg som kommer att trafikera höghastighetsbanan Ostlänken/Götalandsbanan ska förmodligen varken till eller från Linköping, utan passera i högsta fart på väg någon annanstans. Låt detta ske utanför Linköping parallellt med E4 så är bro- eller tunnelfrågan löst.
Vi tror att de flesta Linköpingsborna skulle få ut mer av skattepengarna och det dagliga pendlandet genom att också utveckla de lokala kommunikationerna. Satsa på att bygga ut ett innovativt, toppmodernt och miljövänligt kommunikationssystem, som knyter samman stadens bostadsområden med arbetsplatser och Linköpings strategiska kommunikationspunkter.
Se till helheten och utveckla ett kommunikationssystem som håller ihop hela resan från dörr till dörr och som gynnar alla typer av pendling mellan hem, skola, jobb och fritid. Se inte bara till långpendlarna, till eller från Stockholm.
En luftburen satsning på Sveriges modernaste och miljövänligaste kommunikationssystem, Link-Link, torde ge flygstaden Linköping en större nytta och innovativ särställning, än ännu ett i raden av gigantiska monument över en ny järnvägsstation.
Linköping, kommunen där idéer blir verklighet, kan få både en Ostlänksstation vid E4 och ett miljövänligt Link-Linksystem för mindre skattepengar och med större nytta för fler Linköpingsbor, än dagens problematiska förslag på ett nytt stationsområde i stadens centrum.
Nej tänk om, det kanske finns fler högtflygande idéer i Linköping?!