Alkohol är inte en vara som andra

Ordet fritt2016-10-14 13:53
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Bekämpa monopolisten”, ledare 12/10.

I sin ledare 12 oktober skriver Christian Dahlgren om Systembolaget och dess monopol och hyllar tanken om att den fria marknaden även ska ta över alkoholförsäljningen i Sverige. Problemet med Dahlgrens liberala marknadsvision är att han missar flera faktorer som skiljer sig när det gäller alkoholförsäljning med andra marknader. Han låter de liberala idealen ta över åsikterna utan att fundera över konsekvenserna.

Hälsoaspekten är förstås en bidragande orsak för att behålla monopolet. En avreglering som gör att starköl, vin och sprit skulle säljas i vanliga butiker skulle öka alkoholförsäljningen med över 40 procent om året enligt SOFI (Swedish Institute of Social Research). Det skulle i sin tur medföra 2 000 fler dödsfall, 20 000 fler våldsbrott, 6 600 fler rattfulla och 11 miljoner sjukskrivningsdagar om året enligt SOFI.

Samtidigt finns det många andra anledningar till att monopolen ska behållas. Den största är förstås att minska tillgängligheten på alkohol genom att det blir svårare för personer under 20 år och märkbart berusade personer att få tag på alkohol. Genom monopolet undantar vi också möjligheten att sälja alkohol till reapriser eller genom stora marknadsföringskampanjer.

Anna-Lena Sörenson (S)

riksdagsledamot och vice ordförande i riksdagens socialutskott

Läs mer om