Äntligen en politiker som vågar säga ifrån. Jag vill ge Sara Skyttedal en stor eloge för hennes vågade motion om att höja hastigheten på vägar i Linköping. Det är inte politiskt trendigt att ifrågasätta alla miljöexperter som finns på olika sociala nivåer i dagens mediesamhälle.
Som boende utanför Linköping har jag under många år konstaterat att det successivt bedrivits en jakt mot bilismen i Linköping samtidigt som man politiskt är orolig att stadskärnan utarmas.
Kommer man från Åtvidaberg och ska in till centrum så har samtliga vägar byggts om för att förhindra biltrafik. För min del så får gärna ledade miljöpolitiker utarma stadskärnan och flytta ut verksamheter i olika ytterområden. Men har man verkligen tagit med alla miljökonsekvenser? Miljö är viktigt men måste belysas och analyseras ur olika perspektiv. När detta är gjort ställer jag mig bakom de politiska besluten.
Har haft stor respekt för de som planerar vägar och gator men när man ser senaste skyltning och trafikplaneringen i innerstaden, undrar man om experterna har körkort och har kört bil själva någon gång, eller är det styrt av amatörmässiga politiska beslut?
Jag bojkottar numera stadskärnan och kör därmed omvägar för att slippa trånga gator, stopp och för att slippa möta cyklister som tar sig friheten att ha företräde i alla lägen, som att köra mot rött ljus och åka på övergångsställen med mera. På Tornby har jag hittills inte träffat på någon cyklist som brutit mot trafikreglerna, här känns ganska tryggt att köra bil med mindre risk att skada någon.
En annan fundering är hur lämpligt är det bygga nya bostäder i närheten av trafikerade vägar som nu sker i Linköping. Finns det planer att även här begränsa framkomligheten i framtiden?
Uppmanar beslutsfattarna i Linköpings kommun se över hela bygg- och trafikplaneringen för en bättre miljö för boende gångare, cyklister och bilister.