Svar på ”Sänkt fart en trafiksäkerhetsfråga”, 23/9.
Nej Gunnar Lönn, ”allmänheten” skriver inga brev, det gör människor och i det här fallet säkerligen en eller flera boende vid Myntgatan. Och deras motiv har varit att få en säker övergång till busshållplatsen på andra sidan vägen, en fullt förståelig och berättigad begäran.
Det finns en lång rad övergångsställen längs Vistvägen, alla andra med det gemensamt att det finns en mittrefug så att en gående kan passera ett körfält i taget och om det kommer en bil förvissa sig om att man är sedd och att den stannar.
Inför övergångsstället vid Myntgatan har trafikkontoret gjort det enkelt för sig och sänkte hastigheten till 40 km/tim hela 1,5 km från Bergas hållplatser. Gällande hela sträckan och 24 timmar om dygnet.
Nu är inte Vistvägen Platensgatan eller någon annan centrumgata utan en trafikled till södra ytterområdet med hög standard och gång/cykelväg på stort avstånd från körbanan, långa sträckor på båda sidor, så hänvisningen till ”Rätt fart i staden” blir bara en dålig ursäkt. Och motivet att inte ha för många hastighetsbegränsningar skorrar också illa, 150 meter från Myntgatan sitter skyltar 30 km/tim runt Ålerydsrondellen, som om inte en normalbilist ändå skulle sakta ner inför en rondell.
Vad man tydligen inte förstår inne på trafikkontoret är att om det en hastighetsbegränsning upplevs som absurd så bryr sig trafikanterna inte om den och då blir ju följden dels istället minskad trafiksäkerhet, dels förlorad respekten för skyltar. Och klyftan mellan de styrande och allmänheten vidgas ytterligare. Lösningen är givetvis att förse övergångsstället med en mittrefug – man är ju inte rädd för att gräva upp gator på massor med andra ställen i stan – och återställa en för vägstandarden rimlig fart. Och att döma av de kommentarer jag fått från bekantskapskretsen efter mitt första inlägg är det här också att klassa som en skrivelse från ”allmänheten”.