Att skylla olyckor på halkan håller inte

Förarens ansvar. Många anpassar inte körningen till rådande förhållanden, enligt skribenten.

Förarens ansvar. Många anpassar inte körningen till rådande förhållanden, enligt skribenten.

Foto: Pedersen, Terje

Ordet fritt2015-02-09 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Gång på gång menar man i pressen att det är halkan som orsakar trafikolyckor och om vägröjningen skötts på ett bättre sätt, menar gemene man, så skulle det bli färre trafikolyckor.

Sanningen är faktiskt lite annorlunda: Det är oskickligheten hos förarna som gör att de allra flesta halk­olyckor uppkommer, inte halkan som sådan!

Det kan kanske kallas att sticka ut hakan men förklaringen är enkel. Tidigare när man tog körkort (ett bra tag sedan) så fick man lära sig att köra efter ”Vägen, Fordonet och Föraren”. Med det menades att om något av de tre alternativen var (är) sämre än vanligt så saktar man naturligtvis ner farten tills både man själv och omgivningen kan känna sig säkra.

Därför är det inte halkan som är den primära olycksorsaken utan förarens oskicklighet att anpassa hastigheten till den rådande halkan.

Även om bilens alla moderna system är ämnade att göra körningen säkrare så sker olyckor om inte föraren kan klara av bilen i det rådande väglaget. Naturligtvis blir det mindre olyckor om man saltar och plogar mer men det är inte det som är den primära orsaken i olycksstatistiken. Det kan också appliceras på den senaste debatten om hur bärgare och ambulanspersonal inte vågar gå ur bilarna på grund av att förbipasserande kör alldeles för fort och riskerar därmed flera liv.

Var en förnuftig och säker förare och kör efter väglaget, föraren och fordonet och framför allt: Tänk efter före!

Läs mer om