Bilarna blir fler när bussarna blir färre

Fler kör. När kollektivtrafiken inte räcker till väljer fler bilen, resonerar skribenten.

Fler kör. När kollektivtrafiken inte räcker till väljer fler bilen, resonerar skribenten.

Foto: Jeppe Gustafsson

Ordet fritt2016-02-22 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Åke Alvin skrev en artikel om att ”bilarna blir fler i Linköping – trots åtgärder” i Corren den 18 februari.

En bidragande orsak till att biltrafiken ökar till och från Linköping samt i staden är ju förändringar i kollektivtrafiken. Många förändringar, inte minst av trafiken i yttre delarna av Linköping, kommer att ske i samband med att nya tidtabeller införs efter vårterminens slut i juni 2016. Men det är inte bara förändringar i tidtabellerna som planeras utan flera linjer kommer att läggas ned helt och hållet! Flera artiklar och insändare i frågan publicerades i Corren under hösten 2015.

Många som tidigare pendlade med kollektivtrafiken till och från sina arbeten har redan när Östgötatrafikens beslut blev offentligt i höstas successivt anpassat sina arbetsresor till de nya förutsättningar som kommer att råda. Boende måste ju få sitt livspussel att gå ihop så att de vet att det funkar när busslinjerna dras in lagom till sommaren. Längs nuvarande sträckning för exempelvis linje 544 kommer det att dagligen gå ytterligare ett antal bilar in mot Linköping jämfört med nu.

Ökningen av bilar i Linköping får ju ett slags ”indirekt klartecken” av regionrådet och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden Göran Gunnarsson i Corren den 20 augusti 2015 där han uttalar att ”de som bosätter sig på landsbygden har som regel tillgång till bil”. Inga möjligheter till arbetspendling med kollektivtrafik där inte, inte ens för de som tidigare bosatt sig ”på landsbygden” för att det fanns en reguljär busslinje att förlita sig på.

Så därför, visst kommer bilarna att fortsätta att bli fler i Linköping!

Gräsrot

Läs mer om