Den bild som förmedlas av Atlasskolans rektor skiljer sig från vad jag som förälder upplever. Till exempel anser inte jag att barnen på fritids i praktiken har de utrymmen som beskrivs i insändaren. Vissa saker håller jag dock med om. Den första tiden efter branden fungerade bra. Jag förstår att många gjorde sitt yttersta för att lösa den akuta situationen, vilket jag är mycket tacksam för.
Men att nu, åtta månader efter branden, inte anse sig vara ur krisen tycker jag är anmärkningsvärt. Det är nästan halva ettornas skoltid, den enda skoltid sexåringarna känner till.
Branden och allt den har dragit med sig är bara delar av problematiken på skolan. Som jag ser det är bristen på ledarskap och kommunikation minst lika allvarlig.
När Atlas ska splittras upp i tre skolor, samtidigt som hela inriktningen och pedagogiken förändras, är det nödvändigt att framtidsbilden kommuniceras med tydlighet – inom skolan, likväl som till barn och föräldrar.
Vi är flera föräldrar som hade uppfattat att det skulle ske någon typ av kommunikation med oss kring utvecklingen.
Rektor pekar i insändaren på att det har getts information via hemsidan, det stämmer första veckorna efter branden – då man fick info om var barnen skulle vara nästa dag och så vidare.
Dock håller jag inte med om att det har informerats angående framtiden. Om det finns färdigt material att skicka ut till dem som ska välja skola, varför har då skolans nya inriktning och pedagogik inte kommunicerats till oss som redan har barn där? Svar saknas också angående rektor till högstadiet. Om två av skolorna ska vara språkskolor anser jag att det är av yttersta vikt att rektorerna som rekryteras har en internationell bakgrund.