Brev på villovägar

Ordet fritt2015-04-09 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vårt hedervärda ”Kungliga Postverket” är avvecklat för länge sedan och efter olika former av omorganisation, bolagisering med mera, får vi nu dras med något som kallas ”Postnord”. Det hade varit bättre för oss kunder om den senaste organisationen hade inriktat sig på att behålla den ansvarskänsla och yrkesstolthet som präglade tidigare dagars service än att måla om våra gula postbilar med blå färg.

En del brevförsändelser har inte delats ut i min postlåda. I fråga om räkningar har jag upptäckt detta när det kom betalningspåminnelser med hot om inkasso. Förutom räkningar och fakturor har det varit för mig viktiga försändelser som inte kommit fram. Ett vykort med adress- och telefonnummerändring, poststämplat i Helsingfors, tog 34 dagar innan det landade i Rimforsa.

Det otäcka är att jag inte känner till vilka försändelser som skickats till mig utan att bli utdelade. Nu har jag talat med grannar, vänner och bekanta och därigenom fått veta att jag inte är ensam om att ha blivit bestulen. Vi kunder, avsändare som mottagare, är bestulna, helt enkelt!

Brevbärarexpeditionen i Kisa känner inte till något som kan ge klarhet. Den 17 februari skrev jag till Post- och Telestyrelsen (PTS) och bad om råd. PTS svarade den 26 februari att de vidarebefordrat mina klagomål till Postnords kundombudsman för uppföljning av ärendet och ”återkoppling” till mig. Sedan dess har jag inte hört något, vare sig från PTS eller Postnord.

Frågan är fortfarande obesvarad: Var försvinner postförsändelser, adresserade till mig? På inlämningsstället? På sorteringsterminalen i Nässjö? På härvarande brevbärarexpedition?

Jag struntar i vilket, bara det blir ordning i hanteringen. Här talas det om att våra järnvägar bör återgå till det som gällde på Statens Järnvägars tid. Jag tror att en återgång till det som tidigare fungerade bör gälla även för postgången.

Per Sjöswärd

Rimforsa

Postnord svarar.

För oss som jobbar på Postnord är det alltid ett nederlag när en försändelse inte kommer fram som den ska.

Man ska alltid kunna lita på att mottagaren får sitt brev eller kort i tid. Trots det kan det ändå hända att ett brev blir försenat eller inte kommer fram, och fel kan uppstå på olika sätt.

Tyvärr kan en försändelse försenas i sorteringen eller läggas i fel postlåda. Det kan också hända att avsändaren haft bråttom och skrivit en felaktig eller ofullständig adress.

Ett vanligt brev går inte att spåra, och då är det svårt att i efterhand förklara vad som hänt.

Synpunkter kan alltid lämnas till kund­service på telefon 0771-33 33 10­ eller registreras på posten.se. Då registreras ärendet och kan följas upp. Det hjälper oss att bli bättre.

Sune Nilsson

produktionschef

Läs mer om