Bro eller tunnel – som pest och kolera

MALMÖ 20101205
Citytunneln i Malmö invigdes i lördags. Öresundståget kör passagerare på provturer i Citytunneln dagen efter invigningen.
Foto Anders Hansson / SCANPIX / kod 9278 
** SVD OUT **

MALMÖ 20101205 Citytunneln i Malmö invigdes i lördags. Öresundståget kör passagerare på provturer i Citytunneln dagen efter invigningen. Foto Anders Hansson / SCANPIX / kod 9278 ** SVD OUT **

Foto: ANDERS HANSSON / TT

Ordet fritt2015-03-09 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I våra politikers vision finns ingen plats för nya höghastighetspår som går förbi vår stad. ”Självfallet ska järnvägen byggas där männi­skorna finns”, skriver de som avslut på sin artikel i Corren den 4 mars.

Vem skulle i dag komma på idén att dra in motorvägen genom centrum av städerna, bara för att det är tidsödande eller obekvämt att svänga av E4 för att ta sig till stadens centrum?

Hur ska vi östgötar hantera Götalandsbanan, som planeras mellan Stockholm, Göteborg och Malmö? Götalandsbanan är nämligen inget för regionaltåg.

Snabbjärnvägen ska konkurrera med flyget genom att transportera resenärer i höghastighetståg i över trehundra kilometer i timmen genom Östergötland. För det är väl det, det handlar om? Inte enbart om Ostlänken som ofta bara framställs som en ny arbetspendel mellan Linköping och Stockholm.

Vi tror inte att de höghastighetståg som kommer att passera Östergötland i första hand avser att stanna eller saktar in vid både Linköping och Norrköping. Hela tanken med Götalandsbanan är förmodligen att det helst inte ska ske några stopp alls mellan A och B.

De snabbtåg som ändå ska stanna i våra östgötska städer kan med fördel ledas av till befintliga stationsområden. Hastigheten måste ju nämligen ner till noll även för dessa tåg och det klarar förmodligen även våra nuvarande stationsområden av redan i dag.

Vårt akuta problem är att båda de nuvarande framtagna alternativen kostar för mycket pengar och ger oss enbart de omöjliga valen mellan en gigantisk bro eller ett tunnelalternativ.

Det är som att välja mellan pest eller kolera.

Av två orimliga förslag måste vi välja mellan ett som vi inte kan leva med, eller ett som vi inte har råd att genomföra. De tillför heller inget mervärde för pengarna då samma nytta kan fås till en bråkdel av kostnaden. Bara de tåg som ska till eller från Linköping eller Norrköping behöver passera de centrala stadskärnorna. Anpassa åtgärderna efter detta. Nej, tänk om! Det går att dra Götalandsbanan utmed E 4 och utveckla befintligt stationsområde och samtidigt få ut det bästa av snabbjärnvägen för städernas utveckling.

Läs mer om