Bussa elever till andra områden

Segregerat. Mer blandade skolor är nödvändigt för en lyckad integration, resonerar skribenten.

Segregerat. Mer blandade skolor är nödvändigt för en lyckad integration, resonerar skribenten.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Ordet fritt2016-12-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag tycker att integrationen har misslyckats trots alla insatser som gjorts i Skäggetorp, Berga och Ryd.

Många insatser har genomförts och massor med kompetent personal jobbar där. Vissa skolor har lyckats att få goda kunskapsresultat men har inte lyckats med integrationen.

Det är ett politiskt misslyckande. Dessa elever kommer inte i kontakt med svenska elever. Svenska normer, seder och traditioner förblir för dem något som är abstrakt.

Jag tycker att dessa elever har rätt till svenska kompisar. Jag tycker att de har rätt till att komma in i det svenska samhället på riktigt.

Eleverna som kommer från kulturer där det råder öga mot öga och tand för tand hamnar i kläm i den svenska skolan. Ett exempel: I våra skolor får man inte slå tillbaka. Vissa elever säger att om de inte slår tillbaka blir deras föräldrar arga och om de slår tillbaka blir lärarna arga. Hur de än gör så blir det fel.

Samtalen i hemmen handlar många gånger om föräldrarnas oro för släktingar och för vad som sker i deras forna länder. Oron bär dessa elever med sig till skolan när de samtalar med andra elever som kommer från den egna gruppen. De får inte en fristad någonstans från krigets helvete. På en skola med elever som inte kommer från den egna gruppen slipper de åtminstone där att påminnas.

Elever på skolorna i de segregerade områdena blir mobbade av andra elever från egna gruppen. Elever som äter ”ej tillåtet kött” enligt vissa kulturer blir trakasserade. Flickor och pojkar vägrar att leka med varandra för att det är ”förbjudet” enligt vissa kulturer. Många av de här elevernas föräldrar flydde hit just på grund av sådana omständigheter.

Grupptrycket sker när ingen ser och ibland i det tysta genom gester och miner eller på eget språk. Lärarna kan omöjligt komma åt det.

På andra sidan stan kan det finnas skolor som inte har en enda elev från andra länder. Detta speglar inte heller vårt samhälle.

Min tanke går ut på att alla skolor i Linköping ska få elever från andra länder. Men ingen skola ska få mer än 25 procent av det totala antal elever på skolan. Om jag hade fått bestämma så skulle jag lagt ner skolorna i de segregerade områdena och bussat eleverna till andra skolor i stan.

Jag hoppas på att få många reaktioner. Med detta vill jag väcka debatt inte hat.

Lärare

Läs mer om