Linköping vill gärna kalla sig storstad, men agerar som en förvuxen småstad. Motivet till att låta snabbjärnvägen gå genom centrum är att det ska gynna den verksamhet som finns just där.
Men det var länge sedan som Linköping bestod av några få kvadratkilometer. Nu finns flera viktiga centra, till exempel universitetet, Mjärdevi, Tornby, Tannefors, Vreta kluster. Utvecklingen går mot ännu flera centra.
Snabbjärnvägen ökar inte bara möjligheten att snabbt ta sig till Stockholm. Minst lika viktiga är Göteborg, Ørestad, Hamburg och Oslo. I närområdet är det inte bara Norrköping utan även Motala, Åtvidaberg, Västervik, Kisa och Vimmerby med flera orter som behöver snabba förbindelser, dels till dessa fjärran orter, men framför allt sinsemellan.
Om man tänker ”Region” och inte ”Linköping”, var ska snabbtågstationen placeras för att så många som möjligt ska kunna spara mesta möjliga tid från port till port?
Det finns ingen anledning att dra snabbjärnvägen söder om Roxen. De tågen ska ändå inte stanna där. Norr om Roxen blir avsevärt billigare. De pengarna kan satsas på att återupprätta MÖJ, det vill säga den järnväg som tidigare fanns mellan Motala och Linköping.
Gullbergs station skulle bli en bra järnvägsknut.
Regionaltåg skulle kunna trafikera sträckan Kalmar–Vimmerby–Linköping–Motala–Hallsberg–Oslo, och med anslutningar till Västervik, Örebro, Falun med flera orter.
Gullberg skulle få stadskaraktär, gärna med Jakriburg utanför Lund som modell. En attraktiv ort att bo på, och med utmärkta förbindelser både på nära och fjärran orter.
Sten Öhman
Ljungsbro