Svar till "Svår framfart för elcykeln", Corren 25/1.
Det glädjer oss att insändarskribenten uppskattar förslaget på ett hyrcykelsystem med elcyklar i Linköping. Sedan Koalition för Linköping tog över styret har ambitionsnivån och budgeten för cykeltrafik höjts ytterligare och målet är att infrastrukturen för cykel ska förbättras både i staden och till angränsande orter.
Kommunen jobbar på flera sätt för att anpassa våra huvudcykelstråk till den ökade cykelpendlingen med vanliga cyklar och elcyklar. Åtgärder som gynnar elcykel och som nyligen har genomförts eller håller på att genomföras är ett tiotal nya cykelbanor, ny beläggning på cirka 30 cykelbanor, hastighetssäkrade passager, översyn av trafiksignaler så att cyklister får företräde längs huvudcykelstråk, samt komplettering av cykelparkeringar. En förbättrad cykelinfrastruktur ökar säkerheten och målsättningen är att separera de olika trafikslagen åt så mycket det går.
Enligt det förslag om hyrcyklar som tagits fram kommer elcyklarna att placeras ut vid ett 20-tal olika noder som infartsparkeringar, Resecentrum och större arbetsplatser. På så vis kommer landsbygdsbor som pendlar till Linköping via buss och tåg eller genom att ställa bilen på en av infartsparkeringarna kunna ha nytta av elcyklarna. US är exempel på en prioriterad arbetsplats som skulle förses med elcyklar enligt förslaget.
Cykelfrågorna kommer även fortsättningsvis att vara ett prioriterat område för Koalitionen och förhoppningen är att skribenten och alla andra kommuninvånare kommer uppfatta Linköping som en allt bättre cykelstad.