Cykelvägar är fel ibland

Rätt ibland. Visst är cykelvägar bra – men inte alltid, resonerar skribenten.

Rätt ibland. Visst är cykelvägar bra – men inte alltid, resonerar skribenten.

Foto: Pia Molin

Ordet fritt2016-08-22 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är jättebra med asfalterade gång-/cykelvägar i tätorter och cykelleder på småvägar, nedlagda järnvägsbankar och efter kanaler utan trafikbrus och avgaser. Det är däremot slöseri att binda ihop småorter på landsbygden med gång-/cykelvägar parallellt med trafikerade vägar.

Nu pågår arbetet med den sista kilometern gång-/cykelväg mellan Mantorp och Mjölby. Jag kör ofta förbi med bil och ser sällan någon där.

I våras läste jag att ett medborgarförslag hade beviljats med motivet att cyklarnas däck fick punktering på gamla ”Riksettans” gatstenar. Ett nytt cykeldäck kostar 100 kronor. En kilometer cykelväg kostar 2,5 miljoner kronor plus snöröjningskostnad på vintern.

Kommunens bifall av medborgarförslaget är dock ett spel för gallerierna eftersom cykelvägen beslutades redan 2013. Kostnaden delas lika mellan Trafikverket och kommunen men allt är skattepengar.

Beslutsfattarna verkar inte förstå landsbygdens folk. Många landsbygdsbor är äldre eller bönder som bor nära arbetsplatsen. Kroppsarbetande bönder och äldre brukar sällan cykla. Barnfamiljerna brukar skjutsa sina barn till/från skolan, stallet, träningen eller kompisarna, särskilt efter mordet på en 8-årig cyklist år 2008.

Ytterst få kunder cyklar 5–10 km med 1–3 fyllda plastkassar från affären. Gång-/cykelvägen används däremot av motionärer istället för elljusspåret och de som rastar hundar. Kanske även några få cyklar till jobbet.

Syftet måste vara att minska bilåkande och minska olycksfallsrisken för dem som annars skulle varit på bilvägen. Men gång-/cykelvägen används för lite och av ”fel” personer för att vara ”lönsam”. Med en riktig kostnads-/intäktskalkyl skulle förmodligen återbetalningstiden vara århundraden, kanske årtusenden.

Om vi vill ha en levande landsbygd med öppna landskap så måste ”miljömupparna” förstå att bilen är absolut nödvändig. Den som tror att cykelvägar på 8 km är ett alternativ till bilåkande är ovanligt korkad.

Slöseriet att bygga onödiga cykelvägar förekommer överallt i landet. Samtidigt läggs äldreboenden och busslinjer ned i stor omfattning.

Läs mer om