Under den tid Ostlänken har varit under diskussion i Corren har en del resultat utkristalliserats som relativt bra enligt opinionen, men inget har vunnit allmänt erkännande.
Alternativet med tunnelförlagda spår och tillhörande station är redan på projektstadiet alldeles för dyrt, och det med flera spår och bred bro över Stångån är så fult och obehagligt, att man inte diskuterar det längre, medan flyttning av stationen ut på landet ogillas av ett flertal.
Jag föreslår därför att Ostlänken förlägges till centrum med två spår förbifart i markplanet och två spår med stopplan förlagda över förbifarten, som därmed kommer in i en ovanjords-tunnel.
Hur infrastrukturen kommer att utformas är en spännande fråga för arkitekter, men en sak är säker, bron över Stångån behöver inte bli bredare än två spår.
Förutom att utsikten skymmes av en betongbro i två plan, kan alla övriga önskemål om ett centralt förlagt stationsområde uppfyllas till en bråkdel av kostnaden för tunnelalternativet.