Visserligen är det en fördel att man hittat enkla lösningar för betalning av bussresorna, men den omfördelning man gjort i prissättningen innebär endast ett sätt att dölja prishöjningar. För mig som senior innebär det nya priset en höjning med 14 procent (från 14 till 16 kronor). Har man fått i uppgift från Riksbanken att försöka bidra till inflationshöjningen?
När man ändå är i gång att framföra kritik mot Östgötatrafiken så kan man ju passa på att klaga på de dataskärmar som finns i bussarna. Vissa sitter lite galet placerade och alla har inte fullgod syn, och då är textningen för ”Stop” svår att se. Vad som värre är, att skärmarna mycket ofta inte är i funktion, men som tur är hittar jag fortfarande hem ändå. Men vi kan ju ha gäster som inte har samma kännedom om geografin.
Jag tycker dessutom att det är ynkligt att man inte har någon eller några busslinjer som trafikerar Hamngatan. Det finns både busshållplatser och bussfil, det är bara bussen som fattas. Här ligger bland annat simhall, sporthall och en del restauranger. Visserligen skadar inte en promenad men alla kanske inte är lättrörliga.
Likaså är bussförbindelsen till ishallen ynklig eller obefintlig. Och visst tycker jag att Östgötatrafiken borde ställa upp med busstrafik vid LHC:s matcher. Nu har ni ju 14 procent att ta av.
Slutligen tycker jag verkligen synd om de människor som bosatt sig på landsbygden med befintlig busslinje intill bostaden. Tvärt är man av med busslinjen men man bidrar fortfarande till samhällets kostnader för bland annat busstrafik. Det finns väl minibussar som kostar miljoner mindre i inköp än normalstorleken och som mycket väl skulle godtagas av de berörda.
Busen -80