Svar på ”Färdtjänsten är på en bottennivå”, 27/1, av ”Inger 1969”.
Precis som i mitt svar till samma skribent i november så vill jag framhålla att färdtjänsten är ett kollektivt resande. Det innebär att vi till exempel har ett krav på 2 timmars förbeställningstid för att vi ska kunna hitta möjligheter till samplanering med andra kunder och på så sätt använda skattebetalarnas pengar på ett ansvarsfullt sätt.
Att bemöta det som insändaren skriver i detalj är svårt då vi inte vet identiteten, men skribenten är alltid välkommen att kontakta oss så kan vi titta på vad som sagts och gjorts.
Om man har en viktig tid att passa ska man alltid ange det när man bokar sin färdtjänstresa. Då tas det med i systemet som planerer resorna, men det kan i sin tur innebära att restiden blir längre eller att man får räkna med en del väntetid när man är framme vid destinationen.
Om insändaren vill boka och betala egna taxiresor så är det inget hinder för oss. Det vi erbjuder är inga taxiresor utan särskild kollektivtrafik, som så långt det är möjligt är anpassad efter kundernas behov och kraven på en ansvarsfull hantering av skattebetalarnas pengar.