Färdtjänsten är på väg åt rätt håll

Ordet fritt2014-11-22 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Vad är felet med färdtjänsten?”, 14/11.

Jag delar insändarens beröm över våra medarbetare som arbetar i färdtjänsten. Den övriga beskrivningen kräver dock en del kommentarer.

Den särskilda kollektivtrafiken, eller färdtjänsten som den även kallas, är just ett kollektivt resande som erbjuds de som inte kan utnyttja den allmänna linjelagda kollektivtrafiken. Eftersom resandet till väldigt stor del finansieras via skattemedel så har vi ett stort ansvar att planera och genomföra resorna på ett effektivt sätt och därför sker en samordning och optimering så långt det är möjligt. Den särskilda kollektivtrafiken är ingen ren taxiverksamhet med en resa direkt mellan två platser, utan kravet på samordning skapar samåkning precis som i den allmänna kollektivtrafiken. Därför gäller också vår resegaranti även för den särskilda kollektivtrafiken, om det mot förmodan skulle gå galet. Mer information om resegarantin finns på vår hemsida.

Insändaren skriver att det aldrig finns några bilar men det stämmer givetvis inte. Under oktober i år genomfördes till exempel cirka 80 000 färdtjänstresor genom vår försorg. Självklart är trycket större vissa tider på dygnet precis som i den allmänna kollektivtrafiken. När det gäller väntetiderna i telefon är målet att vi ska besvara 90 procent av samtalen inom en minut och vi följer hela tiden hur vi når målet. Att vi anger hur många som finns i telefonkön och väntetiden är en uppskattad service där väntetiden är det som är intressant.

Vi har även en del nya avtal med transportörer och vi förbättrar hela tiden utnyttjandet av fordonen så att effektiviteten ökar. Både vår nya beställningscentral i Mjölby och transportörena runt om i länet börjar mer och mer hitta sina former och vi ser att kvalitén hela tiden förbättras.

Läs mer om