Svar på "Ingen älskar bilen”, ledare 21/11.
Det pågår en omdaning av Linköpings infrastruktur. Kollektivtrafik, cyklar och gående kommer att ges större utrymme. Detta har tydligen retat upp bland andra ledarskribenten Christian Dahlgren som anser att till och med bilistens frihet är hotad. Om politikerna inte inser detta budskap, menar han, kommer fler och fler maktlösa bilförare säkert göra som i USA, rösta på en populist i nästa val. Detta påstående får stå för Dahlgren själv och jag är inte helt övertygad om att alla som sitter bakom en ratt är beredda att hålla med honom.
De kommunala planer han pratar om som någon slags illvillig nyck från politiker är självklart framtagna i demokratisk anda utifrån de nya klimatmål och riktlinjer som lagts fram både internationellt nationellt regionalt och lokalt. Klimatforskningen säger att all bilism måste minska och det fortare än vad som sker idag.
I takt med den ökade bilismen har våra städer fått sämre luft, mer buller och mer asfalt. Andra trafikslag har successivt trängts undan och olyckorna har ökat. Om det är den staden Dahlgren vill bevara tycker jag att han ska säga det rent ut. Han bad även om en djupare analys av vad det innebär att försvåra för biltrafik, i framförallt centrumkärnan av våra städer och här är inte alls svårt att hitta svaret. Det är enbart positivt! Exemplen är många allt från lilla Lund i Sverige till stora New York i USA.
Faktum är att forskningen säger att människor till 80–90 procent föredrar att bo i en stad med mer parker, mer grönska, mindre asfalt och större utrymme för annat än bilar. Christian Dahlgren tycks tro att hab har det stora flertalet personer bakom sig när han argumenterar för bilen i staden. Sanningen är nog i själva verket precis tvärtom!
Kerstin Sagström