Färre bussar drabbar främst ungdomarna

Neddragning. Kan verkligen Östra Harg räknas till "de glesaste lägena", frågar sig skribenten.

Neddragning. Kan verkligen Östra Harg räknas till "de glesaste lägena", frågar sig skribenten.

Foto: Jeppe Gustafsson

Ordet fritt2016-10-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Ingen ska vara helt utan kollektivtrafik”.

Göran Gunnarsson (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden hänvisar till att boende i de områden där busslinjer nu läggs ner ska använda sig av Närtrafikkonceptet. Närtrafik ska ”utgöra grunden för vår kollektivtrafik i de glesaste lägena”, enligt Gunnarsson.

Man behöver tydligen bara komma 13 kilometer österut från Linköpings stadskärna för att hamna ”i de glesaste lägena”. Det kan inte vara meningen att våra skolungdomar ska använda sig av denna taxitjänst varje dag (vilket den troligtvis inte heller är dimensionerad för). För det är just deras möjlighet att kunna ta sig till gymnasie-/högskolan vi föräldrar slåss för.

I skrivelser till nämnden har flera goda förslag radats upp av ett flertal boende hur man kan ändra och göra besparingar i befintlig kollektiv trafik men inget biter på våra förtroendevalda. Det är vår enda lilla ynka busslinje (509) med endast 3 turer per vardag som ska bort (vilket ska jämföras med 1:ans stadslinje som går var 10:e minut vardagar inne i Linköping).

Har man tittat på framtiden för bygden överhuvudtaget? Det byggs en hel del här på Ekängens ”baksida”. Fler och fler familjer hittar hit ut och även om kullen med barn i gymnasiet just nu är låg kommer det att inom något år fyllas på med våra barn som nu går i låg-/mellan-/högstadiet i Himna/Linghem. Detta lär heller inte minska de stora trafikproblemen kring kommunens skolor för att inte tala om miljöpåverkan då barnen kommer behöva skjutsas av sina föräldrar. Ordna vettiga alternativ eller lyssna på oss!

Boende i Östra Harg

Läs mer om