Fler till fots ger en trevligare stad

Bilfritt. Färre bilar bidrar till en attraktiv innerstad, skriver miljöpartister från Linköping i ett svar på tidigare inlägg.

Bilfritt. Färre bilar bidrar till en attraktiv innerstad, skriver miljöpartister från Linköping i ett svar på tidigare inlägg.

Foto: Jeppe Gustafsson

Ordet fritt2015-05-30 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Bilar i centrala Linköping är inget problem” 22/5.

Att skapa en växande hållbar stad är en av de största utmaningarna för Linköping den närmaste framtiden. En stad som många vill bo i ger bra förutsättningar för företag och näringsliv men det ställer också krav på samhällsplaneringen. Befolkningsmässigt väntas Linköping fortsätta växa med mer än tusen personer per år och det är orimligt med en ökad biltrafik i samma takt. Linköpings kommuns mål om att bli en koldioxidneutral kommun år 2025 kräver ändrade resvanor.

Linköping har en förhållandevis liten stadskärna medan resten av staden breder ut sig som en långsträckt banan. Miljöpartiet delar kommunens inriktning att stadskärnan ska utökas så att en större del av staden får innerstadskaraktär. Det innebär en tät stad med promenadavstånd eller cykelavstånd till vardagliga, viktiga funktioner som matbutiker, träningshall/gym, skola, affärer, bankkontor och restauranger men också närhet till vackra grönytor och parker. När staden är planerad så behöver de flesta invånare inte bilen, men självklart kommer specialtransporter och vissa leveranser behöva ta sig fram även i en bilfri miljö.

Biltrafiken medför mycket buller och utsläpp av bland annat koldioxid. Hamn­gatan har år efter år så höga partikelhalter att vi hamnar över tillåtna gränsvärden, vilket påverkar människors hälsa negativt. Ett annat problem är att bilen tar mycket plats, uppskattningsvis tio gånger så mycket utrymme som en cykel. Det innebär att en bilist som blir cyklist, kollektiv­0resenär eller fotgängare frigör värdefull yta.

Dessutom är investeringskostnaderna för biltrafik mycket högre än för cykel- och gångtrafik.

När fler människor rör sig till fots eller på cykel skapas en attraktiv, trivsam stad med ren luft och ett rikt folkliv.

Rebecka Hovenberg (MP)

ledamot i samhällsbyggnadsnämnden

Nils Hillerbrand (MP)

kommunalråd och gruppledare

Läs mer om