I Corren den 8/8 kunde man på ledarplats läsa ett inlägg i debatten om allt elände en tämligen måttlig flygskatt kommer att innebära för landet. Det är märkligt att en i sammanhanget låg avgift, som dessutom är konkurrensneutral eftersom den drabbar alla flygföretag lika, kan uppröra så många.
Sanningen är att Sveriges statsfinanser behöver dessa pengar till en rad olika saker och nu när landets pensionärer måste betala högre andel av pensionen i skatt, precis som också sjukskrivna och arbetslösa och dessutom sjukvården går på knäna, så måste pengarna tas någon annan stans.
Eftersom man hävdar att Sverige är ett rikt land så är det väl inte mer än rätt att de som har råd att fara och flyga kan bidra med en liten skärv. Att påstå att landets industri skulle knäa och att utlandssemestern skulle äventyras på grund av den, i sammanhanget blygsamma, skatt man föreslår är nog en aning magstarkt. Att flyget måste få vara fredat från skatter är lite väl svårt att förstå.
Men om man nu skippar införandet av flygskatten så kan vi väl tipsa Magdalena Andersson om att en skatt på dubbdäck kunde vara ett fiffigt alternativ och på så sätt samtidigt slå ett slag för trafikmiljön.