För många år sen skulle jag och yngste sonen åka till Marseille, för att hälsa på släktingar. Flyg fanns varken från Skavsta eller Linköping. Vi valde att flyga till Paris från Skavsta och sen höghastighetståget från Paris till Marseille. Min svåger hade som tur var talat om för mig att bagaget måste vara i form av ”bagar”. Det fanns inte något utrymme för bagage på tåget, utan det måste få plats på hatthyllan ovanför sittplatsen. Det var kul att ta sig ända fram till slutmålet, men tåget var väldigt dyrt, fastän jag bokat biljetterna långt i förväg, för att få så lågt pris som möjligt.
Jag reser ofta till Stockholm, men väljer alltid buss, på grund av priset. SJ:s snabbtåg tar cirka 1,5 timme, medan bussen tar cirka 1 timme mer. Vilka har råd att åka med höghastighetståget i framtiden?
Sverige har få invånare jämfört med Frankrike. Paris har fler invånare än hela Sverige. I Linköping finns kanske några enstaka politiker som vill komma snabbt till Stockholm – kan man inte nöja sig med snabbtåget som finns i dag? Eller ta ett stickspår ut från centrum?
Troligtvis kommer inte så många höghastighetståg att stanna i Linköping, då alla stopp bromsar upp farten. Trafikverket har också påtalat att det finns en osäkerhet med Linköpings mark, huruvida det är lämpligt att bygga en tunnel här (lyssnat på radio). Borde man inte ta lärdom av bygget med Hallandstunneln, som råkade ut för bland annat förgiftning av grundvattnet. Tunneln blev också ofantligt mycket dyrare än beräknat. Vi borde vara aktsamma om Linköping och Stångån, som till och med är badbar.
Men det har väl politikerna redan beaktat? Det verkar som om det finns konsensus i stadshuset om tunneln, men till vilket pris vill man genomföra den? Och till vilken nytta?
Linköpingsbo