I en debattartikel i Corren 17 januari svarar kommunalråden Edlund och Lindvall på frågorna i Correns ledare 13 januari. Svaren gör mig förbryllad.
Stadens och Ostlänkens utredare sägs vara överens om att Ostlänken skall gå genom stadens centrum och att stationen skall ha ett centralt läge öster om Stångån men sedan är man tydligen inte överens.
- Infrastrukturminister Anna Johansson hävdar enligt en artikel i Corren 11 januari att Ostlänken inte kan gå genom en tunnel genom Linköping.
- Linköpings beslutande organ har förkastat alla tävlingsförslag med en överjordsstation öster om Stångån på grund av att de då krävs en orimligt bred bro.
Vad finns det för tredje förslag?
Varför är läget öster om ån heligt? Det är inte mer centralt än nuvarande stationsläge. Planerad bebyggelse öster om ån kan knappast mäta sig med pågående och planerad bebyggelse västerut. Ett stationsläge i höjd med Steningeviadukten torde vara mer centralt i förhållande till bebyggelsen, ge färre spår över ån och bör kunna byggas över för att ge öppning för förtätad bebyggelse norr om järnvägen.
Finns andra argument än de hittills framförda bör dessa och det tänkta tredje alternativet jag efterlyser redovisas.
Om staden och staten envisas med att bara se sitt eget alternativ kan följden bli att första etappen av Ostlänken stannar i Norrköping!
Bengt Öberg