Svar på "Halvhjärtad inbjudan från SJ", 9/2.
Det är tråkigt att du upplever vår inbjudan till punktlighetsdiskussioner som halvhjärtad. För vi har satsat helhjärtat på att få en dialog med Linköpingsborna, mellan åtta på morgonen och sju på kvällen på olika ställen i staden. Vi har diskuterat både med vana resenärer och de som väljer bort tåget för att de inte tror att det är punktligt.
Vi gör det för att gapet mellan upplevd punktlighet och verklig punktlighet är stort. Linköpingsborna upplever att bara 70 procent av tågen kommer i tid, medan verkligheten visar på 85 procent. En av fyra Linköpingsbor skulle åka mer tåg om de vore punktligare – vilket de ju faktiskt är. Kan vi minska fördomarna kommer fler välja det mest klimatsmarta sättet att resa, vilket är viktigt om Sverige ska kunna nå de ambitiösa klimatmålen.
Samtidigt jobbar vi stenhårt för göra tåget ännu mer punktligt. I alla delar av SJ är punktlighet i fokus, men då vi kan påverka mindre än tio procent av förseningarna läggs stora resurser på branschsamarbetet ”Tillsammans för tåg i tid” med målet att nå 95 procents punktlighet 2020.
Karin Starkman Ahlstedt
kommunikationsstrateg SJ