Öppet brev till Telia Sonera
”Just nu kan du inte nå det önskade numret. Var vänlig försök senare.” Den robotrösten har många hört när de försökt föra samtal över mobiltelenätet. Vad ”senare” innebär berättar robotrösten inte. Det är bara att försöka på nytt. Och på nytt. Och på nytt. Och så vidare. För varje försök debiterar uppringarens operatör öppningsavgifter som varierar beroende på operatör. På internet kan man läsa att den uppringande kan få betala öppningsavgift vare sig samtalet kopplats upp eller inte! Moderna hästskojare …
Den uppringde får ingen signal i sin telefon. Däremot ett sms-meddelande med datum och klockslag samt den uppringandes telefonnummer. När den uppringde ringer den som sökt blir det en ny öppningsavgift som den aktuella operatören saltar nästa faktura med. Telebranschen skor sig, i kraft av sin monopolställning.
Scenariot är inte ovanligt för oss som bor i glesbygd. I mitt fall är det Telia Sonera, med sitt nästan rikstäckande telenät. I avtalet finns ingen reservation typ: ”Glesbygdsboende, förvänta er intet!” eller liknande. Telia Sonera levererar inte till glesbygdskunder vad de gladeligen tar betalt för. Detta brukar kallas bedrägligt förfarande som företaget samvetslöst kan bedriva utan påföljder, ty den ensligt boende kunden är rättslös. Telia Sonera borde ändra sitt firmanamn till det mera rättvisande: ”AB Force Majeure u.p.a.”
Telia Sonera! Kliv ned på Jorden och leverera vad vi kunder betalar för. Oavsett var vi bor.
Per Sjöswärd
Rimforsa