Många debattörer är storstadsmässigt förblindade och föreslår bara utbyggnader av kollektivtrafiken som enda lösning på de nya energimålen. Det finns ju ett Sverige utanför storstäderna där kollektivtrafik med rimlig turtäthet aldrig kan bli ekonomiskt försvarbar. Därför bör satsningar även göras på bilsidan genom kraftiga styrmedel som gynnar en snabb omställning till fossilfri drift.
I norsk politik har man gjort storsatsningar med flera förmåner för elbilar och hybridbilar. Om svensk miljöpolitik skall vara trovärdig bör liknande eller bättre förmåner införas för både nybilsköpare och för de som köper en begagnad ”supermiljöbil” eller som skrotar en ”fossilbil”.
Jag föreslår:
1. Momsfrihet vid köp av ”miljöbil” som går att köra enbart på el (=nollutsläpp) minst 5 mil på en laddning.
2. Kraftigt reducerad fordonskatt eller skattefrihet i fem år efter inköp av en ny eller begagnad ”miljöbil” som går att köra enbart på el (=nollutsläpp) minst 5 mil på en laddning.
3. Upplåt bussfiler till alla el- och hybridbilar när de kör helt på el.
4. Premiera utbyggnad av gynnsamt belägna parkeringsplatser med laddstolpar (1-fas), till exempel på arbetsplatsparkeringar, i parkeringshus och vid stormarknader.
5. Satsa på utveckling av internationellt standardiserade snabbladdningsstationer (3-fas).
6. Styr upp utbyggnaden av laddstationer så att energibolagen inte får fria händer att skinna elbilsägarna.
7. Godkänn rotavdrag eller inför subventioner för anskaffning och installation av egen laddningsutrustning.
8. Satsa på utveckling av internationellt standardiserad elmatning för tunga fordon på högt belastade vägar (el-motorvägar).
9. Inför rejäl skrotningspremie till de bilägare som skrotar en ”fossilbil”.
Gunnar