Håll skolexperiment borta från barnen

Skolpolitik. Betyg från år 4 är ingen bra idé, anser skribenterna.

Skolpolitik. Betyg från år 4 är ingen bra idé, anser skribenterna.

Foto: JESSICA GOW / TT

Ordet fritt2015-01-22 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolans främsta uppgift är att skapa trygghet och meningsfullhet, där elever känner lust att lära och få sociala kontakter. Där de får möta kompetenta vuxna, som trivs med sitt jobb och där det finns tillräckligt många vuxna för att alla elever ska bli sedda. Där de på tidigt stadium får den hjälp de behöver. Pedagogisk forskning och lärares erfarenhet har visat att betyg inte är till någon hjälp för att uppnå detta.

Det är därför mycket förvånande att Alliansen föreslår betyg i åk 4. Särskilt anmärkningsvärt är att vår före detta forskningsminister, Jan Björklund, och andra i Alliansen inte accepterar det som forskningen har kommit fram till. Inte heller har man i debatten kunnat visa att försämringarna i Pisa-resultaten beror på att vi inte har betyg i tidiga årskurser.

Kontakten med elever och föräldrar i form av fortlöpande samtal och skriftliga omdömen, är tillräckligt för att eleverna ska göra sitt bästa. Om inte det är fallet, så måste det utvecklas och förbättras. Bedömning av inlärning är mycket mer komplex än vad man kan sammanfatta i ett bokstavsbetyg.

Barn är inte så olika oss vuxna fast de är yngre. Skulle vi prestera bättre i vårt jobb, om vi betygsattes med en betygsskala A–F?

Vi har trivts i vårt arbete som lågstadielärare och speciallärare och har under större delen av vår tid som lärare varit förskonade ifrån att betygsätta våra elever.

Låt våra barnbarn och alla andra barn i Sverige slippa betyg i åk 4!

Barn är för dyrbara för att utsättas för dåligt underbyggda skolexperiment och för att bli ett tillhygge i partipolitiken.

Läs mer om