Eller hen vill bara inte skruva, inte så bra förtjänst.
Skalmen på mina 4 år gamla glasögon har fått sig en törn så de sitter inte på plats utan ramlar av om jag lutar mig framåt. ”Så där ska du ju inte ha dem” säger kvinnan hos optikern.
Men någon reservdel finns inte. Jag erbjuds en synundersökning så jag kan få nya glasögon (cirka 5 000 kronor). Jag trodde jag själv kunde bestämma men hon säger bestämt att någon reservdel inte finns här och inte heller hos någon ”konkurrent” (jag har kollat med en).
Skalmen är fäst med en pytteliten skruv. Kan väl inte vara svårt att skruva loss och sätta dit en annan? Färg eller design behöver inte passa utan bara en som sitter bättre. Men nej.
Konsumentvägledningen i Linköping säger att de behöver bara tillhandahålla reservdelar i tre år.
Är det rimligt att optikern bestämmer och utnyttjar sin ställning som innebär att jag måste betala för en undersökning och nya glasögon när jag inte har något behov?
Tacksam om någon optiker kan bekräfta att alla inte gör så här eller om hen inte öppet vill erkänna sitt svek, så kan hen kontakta Corren som har min adress.
Eller är det någon mera som har upplevt detta men skämts att driva frågan och köpt nya?
Lars-Inge