I Corren 31/10 framför Centerpartister (kommunalråd, riksdagsmän, oppositionsråd) och personer från Kalmar regionförbund det ur olika synpunkter värdefulla i att bevara regionbanorna Stångådalsbanan och Tjustbanan. Tidigare har Liberalerna i berörda län genom partiledaren Jan Björklund agiterat för banornas fortlevnad. Det är märkligt att de partier som vill ses som våra främsta miljövänner, Socialdemokraterna och Miljöpartiet, hittills inte har insett att de här banornas bevarande och utveckling utan tvekan har stor betydelse för ett sundare klimat, utveckling av näringslivet i Sveriges sydöstra delar och inte minst för folks pendlande till och från arbetsplatser och för turismen.
Allt detta tycks ha anammats av regionförbundet i Kalmar län medan Region Östergötland (f d landstinget) av ofattbar anledning har fastnat för att persontransporter med bussar och fraktande av gods med långtradare och lastbilar är att föredra före miljövänlig spårtrafik.
Jag har läst i Corren och i tv hört regionrådet Göran Gunnarsson (C) framhålla att det inte finns pengar för en satsning på Stångådals- och Tjustbanorna. Han har vad jag förstår inte kunnat tänka sig vilken vinst som det ligger i att behålla dessa banor. Det är något som regionförbundet i Kalmar har gjort och som i dagarna visat sig vilja satsa en stor summa pengar för banornas fortlevnad. Som östgöte ska man skämmas för Region Östergötland ställningstagande.
Regeringen framhäver ofta att den vill ändra om landet mot en utveckling av mer spårburna transporter av såväl gods som människor samtidigt som den inte har reagerat mot att Trafikverkets nationella transportplan som nu är ute på remiss inte innehåller en krona för satsning på Stångådals- och Tjustbanorna. Det är en ekvation som bland andra de 700 000 personer som varje år åker på banorna har svårt att förstå. Det är hög tid för regeringen att tänka efter noga.