Många klagar på att a-traktorer kör för fort, men när de kör lagligt får de klagomål på att de blockerar vägen samt låter för högt. Jag anser att höjd hastighet och förändrade regler för a-traktorn skulle underlätta för ungdomarna som kör dem samt för medtrafikanter. Och man skulle bli av med a-traktorer som faktiskt är en trafikfara på grund av deras dåliga skick då de bara behöver besiktas en gång (vid omregistreringen till a-traktor från bil).
Om man skulle ändra reglerna för a-traktorn skulle trafiken flyta på bättre, ungdomar skulle ha råd att köra lagligt utan att vara helt beroende av sina föräldrar och man skulle inte behöva byta och renovera motorer lika ofta.
Jag tror ni själva förstår mig om ni får veta att de går 30 kilometer i timmen på ett varvtal runt 5 400 rpm (ytterst nära till maxvarvtalet för de flesta a-traktorerna).
En laglig a-traktor kan dra 2–4 liter milen och brukar behöva en översikt eller byte av motor varje månad. A-traktorer byggs på besiktade bilar som tidigare varit anpassade för betydligt högre hastighet än 30 kilometer i timmen. Bromsar och dylikt är sedan tidigare anpassade för hastigheter på över 100 kilometer i timmen vilket gör att det inte är en anledning att slå ned på förslaget. Mopedbilar har även betydligt svagare kaross där den ofta består av plast eller kolfiber men de får framföras i 45 kilometer i timmen på samma körkortsbehörighet.
Det måste ske en ändring! Ändra reglerna och låt a-traktorerna köra 45 kilometer i timmen med enkellåda samt varvtalsregulator så att vi motorintresserade ungdomar ska kunna fortsätta med vår hobby.
Samt inför besiktning vartannat år på a-traktorerna så blir vi även av med de – bokstavligt talat – rosthögar som finns på vägarna då de nu bara behöver besiktas en gång.