Läste en intressant artikel av Gunnar Elfström i Corren (7/2) om Linköpings hamnar under storhetstiden för cirka 150 år sedan. Tyvärr har större båtar och alla segelbåtar varit borta från stadsbilden sen 1975 då motorvägsbron och andra fasta betongbroar började byggas över Stångån/Kinda kanal.
Detta har inneburit att alla segelbåtar och större motorbåtar varit hänvisade till segelbåtshamnen som byggdes norr om motorvägsbron och som Linköpings kommun nu har rustat upp på ett föredömligt sätt med nyanlagt varvsområde med vinterplatser för segelbåtar och belyst cykelväg hela vägen från centrum.
Tyvärr riskerar nu inte bara Linköpings båtklubbar utan alla insjöbåtklubbar att på sikt dö sotdöden i och med att Göta kanal from 2015 kommer ta bort insjörabatten som tidigare gjort det möjligt att slussa ut till kusten under sommaren och tillbaka hem under hösten.
Den helt orimliga prishöjningen som nu blir fallet kommer innebära att det blir billigare att ta ut båten till kusten på lastbil i stället för på kanalen och att båtägare som tidigare slussat hem igen kommer flytta ut sina båtvaggor och lämna kvar sina båtar ute vid kusten.