Hur är trafiken i Mjölby tänkt?

Ordet fritt2014-06-25 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tekniska kontoret i Mjölby kommun, tänk om!

Helt plötsligt sitter skyltar, förbjuden genomfart på Ekgatan, sträcka Mårtensgatan–Burensköldsvägen, och nu leds trafiken i stället in i ett bostadsområde som leder till bland annat Blåklintskolan.

Tekniska kontoret tror att trafiken ska svänga av Lundbygatan och ut till Burensköldsvägen, och det kommer den säkert att göra om de ska svänga vänster Burensköldsvägen.

Ska trafiken ner mot centrum så kör bilarna fram till Folkungagatan, och på vägen dit finns 10 garageuppfarter med dålig sikt, 9 parkeringsplatser samt 2 busshållsplatser. I korsningen Mårtensgatan /Folkungagatan finns det tre övergångsställen och under skoltid många barn som passerar, många föräldrar som skjutsar sina barn till och från skolan och även många skolskjutsar.

Detta är också en gata som används som cykel- och gångväg för många gymnasieelever som ska ta sig till Kungshögaskolan och även för boende som ska som ska ta sig till resecentrum.

På Folkungagatan mot Burensköldsvägen finns det dessutom 7 garageuppfarter 12 parkeringsplatser samt 3 villor som har utfart mot Folkungagatan. Tillåten hastighet 50 km/tim.

Om trafiken kör via Lundbygatan så finns det även där ett 20-tal parkeringsplatser som har sin utfart mot gatan samt en restaurang.

Det är dessutom många bilar som parkerar på samtliga dessa gator.

På den förbjudna genomfartssträckan finns det endast 4 villor och några garage. Gatan har dessutom ett farthinder.

Det har även börjat köra bilar på sträckan Katarinas gränd/Folkungatan mot varuintaget Blåklintskolan där det dessutom är förbud mot motorfordonstrafik.

Hur har ni tänkt? Är detta ställt mot varandra?

Läs mer om