Eftersom Carina Glenning (debattsvar 8/12) med flera har lyft Länstrafiken i Jönköping som ett gott exempel på att öka antalet resenärer i kollektivtrafiken vill jag här kommentera deras satsningar.
Det Jönköping har gjort som blivit så lyckat är att satsa på stomtrafiken, det vill säga den trafik som går i stråk mellan länets städer. Genom att skapa tätare avgångar i kollektivtrafiken mellan städerna har man lockat fler resenärer från bil till buss. Man har också ökat utbudet av linjer i stadstrafiken, exempelvis i Nässjö.
När det gäller landsbygden har de orter som ligger längs med stråken vunnit på satsningarna då de fått tätare trafik in till tätorterna, men antalet resenärer har inte ökat nämnvärt från landsbygden.
Vad Carina Glenning och andra, som med all rätt lovprisar Jönköpings satsningar, inte tar upp är att det också i Jönköping finns bygder som blivit av med sina bussar då linjesträckningarna har rätats ut. Även de nya satsningar som görs på pendeltågtrafik i Jönköpings län påverkar tillgängligheten på landsbygden då de befintliga bussarna dras in när nya pendeltågsstationer byggs.
Jönköping har alltså i princip gjort samma satsningar på stomtrafik som vi i Östergötland.
Göran Gunnarsson (C)
ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden
Region Östergötland