Svar på ”Ompröva beslutet om busslinje 544”, 7/9.
Region Östergötland har sedan hösten 2014 träffat såväl medborgare som kommuner för att diskutera hur vi bäst utformar vår kollektivtrafik. Vi har sett över de busslinjer som finns och föreslår förändringar för att effektivisera verksamheten och öka resandet. Att vara politiskt ansvarig innebär att man måste prioritera bland de resurser som finns och hitta långsiktigt hållbara lösningar.
Det handlar inte om någon besparing, utan om en omfördelning och ett klokt användande av skattemedel. Resultatet är ett förslag där 28 linjer runt om i regionen, med väldigt få resenärer och ibland tomma bussar, läggs ner och där ett antal linjer reduceras eller slås ihop. Den linje som insändaren tar upp, linje 544, har få resenärer och är en av de linjer som kommer att läggas ner. Linje 544 slutar i Skeda udde och blir därefter linje 540 till Linköping. Linje 540 omfattas inte av någon nedläggning.
En analys av resandet på linje 544 visar att över hälften av de resande är skolelever. För dem kommer kommunalt upphandlad skolskjuts att bli alternativet. För övrigt resande kommer så kallad Närtrafik att skapas, vilket ger möjlighet att resa med anropsstyrda turer inom vissa tidsperioder.
Närtrafikkonceptet ska inledningsvis möjliggöra åkandet till närmsta samhällsservice. Med samhällsservice avses främst verksamheter så som bank, paketutlämning och livsmedelsaffär. Konceptet kommer att utvecklas med tiden.
Jag håller med insändaren att ett minskat bilåkande helt klart är att föredra ur en miljöaspekt. Men bussar utan eller med väldigt lågt resande är inget alternativ. Kollektivtrafik gör sig bäst där många åker och att lägga stora resurser på ett ineffektivt resande urholkar våra gemensamma resurser och det gynnar garanterat inte en livskraftig landsbygd.
Här måste vi som har politiskt ansvar göra en svår men nödvändig prioritering.
Göran Gunnarsson (C)
ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden
Region Östergötland