Kommunen biter sig själv i svansen

Ordet fritt2015-10-07 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Varför har lärarna fått lediga dagar?” 3/10.

”Undrande arbetstagare” har rätt i att lärares arbetstidsavtal skiljer sig något från övriga på svensk arbetsmarknad. Men inte så mycket ändå. Vi har exakt samma årsarbetstid som andra kommunanställda med den skillnaden att vår arbetstid är utlagd på 194 arbetsdagar. Detta innebär att vi istället arbetar mer de veckor vi tjänstgör för att kompensera för feriedagar. Logiken är att lärare gör mest nytta när eleverna inte är lediga utan är i skolan.

När det gäller de så kall­ade Larssondagarna, det vill säga rätten för lärare att ha två extra lediga dagar per läsår, så har jag varit i kontakt med LR:s dåvarande ombud Anders Larsson för att kunna ge dig ett bra svar på varför de finns.

Det lokala tillsvidare­avtalet mellan Linköpings kommun och lärarfacken (2002-04-09) kom alltså till stånd av följande skäl:

1. Ett lokalt löneutrymme bestämde parterna skulle användas som löneväxling så att lärarnas avtal mer skulle likna övriga kommunanställda vilka hade rätten att byta/växla löneutrymme mot förkortad arbetstid. Lärarnas löneväxling resulterade i dessa två dagar.

2. Arbetsgivare och fack hade redan då konstaterat ett ökat antal sjukskrivningsdagar för lärare vilket införandet av Larssondagar ansågs kunna bidra till att motverka.

3. Införandet av Larssondagar sågs av parterna också som ett sätt att kunna locka lärare att ta anställning i Linköpings kommun. I ett läge av ökande lärarbrist ansågs detta vara en konkurrensfördel.

Om nu Linköpings kommun ensidigt tänker sig att ta bort dessa dagar är det tyvärr bara ytterligare ett exempel på dåligt genomtänkt politik.

Orsaken till att Linköpings kommun vill ta bort dagarna är brist på vikarier. Detta beror i sin tur att det finns brist på lärare och blivande lärare. Detta vill man råda bot på genom att försämra arbetssituationen för lärare. Snacka om att bita sig själv i svansen.

Linköpingslärare

Läs mer om