Kvalitet i centrum

Ordet fritt2014-09-03 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Vinsten ska inte styra”, 1/9.

Dag Henning vädrade sina åsikter om privata företags vinstfokus och som anställd på ett privat företag kändes detta helt verklighetsfrämmande. Vår verksamhets överlevnad hänger på antalet nöjda kunder/patienter, rent krasst, utan dem har vi ingen arbetsplats. Vi har verkligen kundens bästa som det centrala i vårt arbete.

Dagens kommunala/statliga institutioner drivs på ett gammaldags, stelbent byråkratiskt vis. Jag kan ge ett exempel på hur detta funkar i praktiken. I dag ringde jag Folktandvården, i min stadsdel, för att boka en tid och fick svaret: ”Hör av dig efter nyår. Vi kan inte ta emot nya patienter för tillfället.” Hur skulle det se ut om ett privat företag gjorde likadant?

Många privata företag är bra mycket mer flexibla och lättmanövrerade än de i kommunal/statlig regi. Det tummas minsann inte på kvalitén på min arbetsplats.

Läs mer om