Sluta skylla de dåliga resultaten på lärarna. Lärarna har fått utstå mycket kritik för elevernas dåliga resultat i PISA-undersökningen. Har lärarna i dag möjlighet att visa sin skicklighet? Utbildningsminister Fridolin borde sätta sig in i lärarnas situation, stötta dem och ge dem verktyg, så att de får undervisa i en lugn och bra studiemiljö. En lärare kan inte lära en elev någonting, det är eleven som lär sig, men läraren kan hjälpa eleven att lära sig. Är det rimligt att lärarna på 12 år skulle ha blivit så mycket sämre? Nej, jag tror det är andra orsaker till raset.
För bra resultat krävs det studiemotiverade elever och det krävs föräldrar som uppfostrar barnen till individer som respekterar andra (det vill säga en mobbningsfri skola) och som motiverar sina barn till att studera. För ett vanligt jobb krävs det utbildning, men för ett av de svåraste jobben, barnuppfostran, är det få som har utbildning. Föräldrarna måste sätta gränser och ställa rimliga krav, annars blir barnen oroliga och ångestfyllda.
En undersökning visar att mer än hälften av alla gymnasieelever är omotiverade. En juridikstudent sade att när han fokuserade helt på studierna, då gick det bra, annars inte. Kan det vara så att många av eleverna, som får dåliga studieresultat, inte fokuserar helt på studierna? Och att de inte är medvetna om att man får lägga ner mycket tid på dessa studier om man vill lyckas? Man måste ha studiedisciplin.
I en undersökning ansåg 70 procent av eleverna att de har fått tillräckliga kunskaper i grundskolan för att klara studierna i gymnasieskolan, medan 63 procent av lärarna ansåg att de inte har fått det. I stället för att rannsaka sig själv är det lättare att hänga på drevet och stämma in i klagokören: ”Det är lärarnas fel”. Tyvärr gör en del föräldrar det också.
Skolintresserad