Svar på "Malmen-nostalgi leder ingen vart", sign EB, 18/2.
Har någon i debatten om flygplatser i Linköping förnekat att Saab är viktigt, både för kommun och land? Har någon fört fram förslaget att Saab borde läggas ner?
Men. Vid en liten titt på Linköpingskartan ser man att två flygplatser i en kommun med 160 000 invånare är en för mycket och allvarligt hämmar stadens expansion. Bor vi i London, Paris eller New York? Där kanske flera flygplatser är befogade.
Skulle vara intressant att ta del av en statistik på hur många flygrörelser, start och landning, som sker på Saab-fältet och Malmen. Fördelat på civilflyg, Gripen/annan AAB-verksamhet samt helikopter- och flygvapnets pilotutbildning. Kan det inte rymmas på en flygplats med två banor?
Saab kanske kan, med kommunens hjälp, fundera på att ändra lite i sin logistik, till fromma för stadens utveckling. Jag är inte militär, men flygintresserad. Växte upp i Linköping och minns hur jag som grabb cyklade ut till Saab-fältet för att titta på ”Tunnornas” start och landning. Och då menar jag i flertal, eftersom antalet tillverkade flygplan var betydligt större då än nu.
Ska något hända i denna fråga bör det ske snarast innan kommunen bygger sig fast i resecentrum och snabbjärnväg. En pendeltågsstation i höjd med Flygvapenmuseum kunde vara en tanke. Små matarbussar till flygterminalen eller kanske en monorailbana? Här finns utrymme för innovationer. Se för övrigt artikel i Flygrevyn, november 2012.
LGA