Äntligen – är vansinnet med en tunnel eller mastodontbro i centrala Linköping under seriös diskussion. Självklart ska en höghastighetsjärnväg inte gå genom centrala delar av städer. Varken i Linköping eller Norrköping. Detta är ett gyllene tillfälle att skapa något riktigt nytt och varaktigt för framtiden.
Bästa placeringen av ny centralstation för Ostlänken är ute på Tornbyområdet för Linköpings del. En ny och fräsch centralstation ungefär där Tornet ligger i dag. Nya banan en svag sväng in till Tornbyområdet och vidare ut i befintlig sträckning.
För alla pengar som blir över kan Linköping bygga en spårbunden ringledning runt Linköping (”Linken” i folkmun) som binder ihop i princip alla områden med den nya centralstationen på Tornby. Trafik på denna bana skulle kunna mata in och ut passagerare till/från Ostlänken i princip var tionde minut. Från Nya Centralen skulle man nå sjukhusområdet eller Mjärdevi på 5–15 minuter beroende på hur man bygger banan. Tänk er år 2025 när två personer samtalar ute i Ekholmen: ”Bilen – nej jag tar Linken ner till Ostcentralen.”
Behåll nuvarande centralstation som ett intern resecentrum för bussar, fjärr-, när- och lokaltrafik och låt ”Linken” ha sin hemmastation här.
Under jord kan man bygga rullbanor av den typ som finns på flygplatser till Nya Centralen från centrala delar av stan. Sedan kan man i full frihet från ny järnväg utveckla hela Stångåområdet precis så som man vill till en fantastisk lunga centralt i Linköping. Vattnet kan bli stadens knutpunkt. ”Linken” kommer naturligtvis att binda ihop ”Ostcentralen” med nuvarande Saabs flygplats eller Malmen om det är den som ska bli Linköpings framtida flygplats.
Är inte Linköpingsbo men har känt mig engagerad i frågan. Snälla politiker i länet och Linköping – släpp era låsta positioner och låt fantasin flöda. Ert tunnelalternativ är kvalificerat slöseri. Så ock mastodontbroalternativet. Det går att få mycket mer för pengarna.