Många skäl till sen pendel

Ordet fritt2014-10-01 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Fullt och sent ej okej”, 24/9.

Jag delar insändarens frustration över sena och överfulla tåg. Vi vill erbjuda en resa med Östgötapendeln som ska vara både punktlig och bekväm. Vi tar situationen på allvar och försöker åtgärda det med de resurser vi har, men tyvärr påverkas vi av en del faktorer som jag gärna vill utveckla.

Östgötapendeln är pulsådern i vår trafik i Östergötland och störningar påverkar oftast även anslutande busstrafik. Störningarna kan bero på flera orsaker. De största ansvarar Trafikverket för som till exempel fel på räls, kontaktledningar och signaler. Bristerna här orsakas av att underhållet varit åsidosatt under en lång tid. Våra kunder drabbas och kommer att drabbas av störningar när större arbeten genomförs.

Vi försöker påverka planeringen av arbetena så att de stör våra arbets- och studiependlande kunder så lite som möjligt. Helt klart är att det behövs stora investeringar i räls, ledningar och signaler framöver för att möta det ökade tryck som det allt populärare tågresandet ger.

En annan orsak är det som insändaren tar upp, det vill säga fordonssituationen. Ibland har vi brist på fordon och då tvingas vi välja mellan att ställa in avgången helt eller köra med det tåg vi har, som då kan vara ett kort tåg. När det sker i rusningstrafik så blir det i vissa fall överfulla tåg. Vi försöker att sätta in ersättningsbussar, men ofta väljer kunderna bort dessa då det i många fall är snabbare att vänta på nästa tågavgång om 20 minuter än att åka med bussen.

Vi har ett begränsat antal pendeltåg att köra med och i vår grundplanering har vi ett antal i reserv för det underhåll som måste ske av både säkerhets- och driftmässiga skäl. När vi ibland drabbas av speciella händelser, som i förra veckan när ett pendeltåg körde på en älg, så får det konsekvenser. Vi kan inte ha för många reservtåg stående för alla upptänkliga situationer utan vi har gjort en optimal planering med en normal reservkapacitet.

En ljusning ser vi dock i närtid då vi har köpt fler moderna tåg som ersätter en del av de gamla tågen. Det gör att kapaciteten per tåg ökar markant och det tillsammans med en tätare tidtabell i rusningstrafiken gör att vi tror på en punktligare och bekvämare östgötapendel framöver.

Läs mer om