Möjligheterna ökar med en brolösning

Tullbron. Resenärerna ska även i framtiden se Linköping, tycker skribenten.

Tullbron. Resenärerna ska även i framtiden se Linköping, tycker skribenten.

Foto: Åke Karlsson

Ordet fritt2015-03-19 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Man planerar en järnvägsstation under jord för Ostlänken i Linköping. Den ska ligga 30–40 meter under jord det vill säga som ett 10–12 våningar högt hus och gå flera kilometer under jord före och efter. Vad händer vid en olycka där nere? När räddningstjänst ska ner för sjuka och olycksfall, när brand bryter ut i en tunnel. Nedrivna kontaktledningar. Köerna vid hissarna, strömavbrotten när man måste gå i trapporna med väskorna 30–40 meter! Allt detta kommer att hända förr eller senare. Långa tider för omstigning.

Vart tar Linköping vägen? Vi passerar staden utan att se domkyrkan, Stångån, Sportcenter, Tornet. Vi ser en tunnel och en anonym kaklad perrong och minns Norrköping och Mjölby. För detta betalar vi massor miljarder mera än vad en snygg bro kostar, där allt blir lättare och mindre riskfyllt. Tänk om! En brolösning är flexibel och tillåter placering av centralen där det passar bäst.

Läs mer om