Möjligheterna ökar utan tåg i centrum

Angående Trafikverkets utredning av ett fjärde alternativ om hur framdragningen av höghastighetsspårets passering av Linköping skall genomföras har jag följande att framföra.

Järnväg. Vilken lösning är bäst för Linköping? Diskussionen går vidare.

Järnväg. Vilken lösning är bäst för Linköping? Diskussionen går vidare.

Foto: Åke Karlsson

Ordet fritt2015-03-06 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det måste vara vettigt att lägga spåret norr om staden och bygga ett nytt resecentrum där.

Folk som skall dagspendla med tåget skall som regel parkera sin bil i anslutning till påstigningsplatsen, vilket bör kunna lösas på ett bättre sätt om spåret går norr om staden.

Man får bort all tågtrafik genom staden.

Man frigör stora bebyggningsmöjligheter i stadens centrum.

All övrig tågtrafik kan ledas med ett sidospår intill höghastighetsspåret.

Man bygger ett luftburet anslutningssystem som via olika förgreningar går förbi stadens centrala delar, flygplatsen, sjukhuset, Mjärdeviområdet, universitetet, Ryd, Skäggetorp, Tornby och det nya resecentrum.

Det finns många olika lösningar på ett sådant system.

Genomförs detta får vi en underbar stad med fin stadskärna fri från mycket buller, minskad biltrafik och en hel del ny bebyggelse i stadens kärna.

Jag kanske drömmer!

Läs mer om