Nära ögat återigen – skärp säkerheten

Farligt. Skribenterna påtalar riskerna vid obevakade övergångar och föreslår nollvision för järnvägen.

Farligt. Skribenterna påtalar riskerna vid obevakade övergångar och föreslår nollvision för järnvägen.

Foto: Torbjörn Lindqvist

Ordet fritt2015-02-27 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi är många som är chockade efter den senaste incidenten när en traktor krockade med tåget på Tjustbanan. Många gånger har vi påtalat bristen på säkerhet – ljus och bommar ­– vid de många obevakade övergångarna som finns längs med Tjustbanan. Nu var det nära, igen!

Hur många gånger ska det behöva vara nära innan något händer?

När man bor vid en obevakad övergång så får man se till att lära sig tidtabellen för att på ett ungefär räkna ut när tågen passerar under dagen, vet man att man kommer ungefär samtidigt som tåget borde komma så får man veva ner rutan på bilen, lyssna om man hör något och sedan chansa på att inget tåg kommer och ta sats över.

Men ibland byts tågtid­tabellen ut och tåget kommer på nya tider, dessa nya tider är inget som meddelas oss utan det får man själv ta reda på. Några minuter hit och dit är ingen fara men som när de för något år sedan helt plötsligt kom en timme ”för tidigt” eller ”för sent”, ja då var det lite svårberäknat innan man kom underfund med hur det var.

Där vi bor är det också ofta tågbyte vilket innebär att tågen kommer tätt efter varandra från varsitt håll.

Nu är det dags att göra något åt dessa övergångar, vi vill inte att det ska vara nära flera gånger och det vill säkerligen inte tågchauffören heller.

Får vi inte ljus eller bommar (som borde vara standard) så är vårt förslag: sänk hastigheten på sträckan mellan Falerum och Kolsebro från 100 kilometer i timmen till 70 kilometer i timmen, då det inte finns mindre än sex (!) obevakade övergångar här.

Trafikverket har noll­vision vad gäller döds­olyckor på väg, det är kanske dags att införa detsamma vad gäller järnvägen!

Läs mer om